Aktuelle Publikationen des Friedl Schöller-Stiftungslehrstuhls für Pädagogische Psychologie (*peer-reviewed)

Einen Überblick zu allen Publikationen des Lehrstuhl-Teams finden Sie unter:

https://www.researchgate.net/lab/TUM-Educational-Psychology-Chair-Tina-Seidel

 

Böheim, R., Knogler, M., Kosel, C., & Seidel, T. (2020). Exploring student hand-raising across two school subjects using mixed methods: An investigation of an everyday classroom behavior from a motivational perspective. Learning and Instruction, 65. doi:10.1016/j.learninstruc.2019.101250

Böheim, R., Urdan, T., Knogler, M., & Seidel, T. (2020). Student hand-raising as an indicator of behavioral engagement and its role in classroom learning. Contemporary Educational Psychology, 62. doi:10.1016/j.cedpsych.2020.101894

Chernikova, O., Heitzmann, N., Stadler, M., Holzberger, D., Seidel, T., & Fischer, F. (2020). Simulation-Based Learning in Higher Education: A Meta-Analysis. Review of Educational Research, 90(4), 499-541. doi:10.3102/0034654320933544

Codreanu, E., Sommerhoff, D., Huber, S., Ufer, S., & Seidel, T. (2020). Between authenticity and cognitive demand: Finding a balance in designing a video-based simulation in the context of mathematics teacher education. Teaching and Teacher Education, 95. doi:10.1016/j.tate.2020.103146

Diery, A., Vogel, F., Knogler, M., & Seidel, T. (2020). Evidence-Based Practice in Higher Education: Teacher Educators' Attitudes, Challenges, and Uses. Frontiers in Education, 5, 62. doi: 10.3389/feduc.2020.00062 

Goldberg, P., Schwerter, J., Seidel, T., Müller, K., & Stürmer, K. (2021). How does learners’ behavior attract preservice teachers’ attention during teaching? Teaching and Teacher Education, 97, 103213. doi: doi.org/10.1016/j.tate.2020.103213

Holzberger, D., Reinhold, S., Lüdtke, O., & Seidel, T. (2020). A meta-analysis on the relationship between school characteristics and student outcomes in science and maths – evidence from large-scale studies. Studies in Science Education, 56(1), 1-34. doi:10.1080/03057267.2020.1735758

Hoppe, T., Renkl, A., Seidel, T., Rettig, S., & Rieß, W. (2020). Exploring How Reachers Diagnose Student Conceptions about the Cycle of Matter. Sustainability, 12(4184). doi:10.3390/su12104184

Kim, Y., Mok, S. Y., & Seidel, T. (2020). Parental influences on immigrant students' achievement-related motivation and achievement: A meta-analysis. Educational Research Review, 30, 100327. doi:https://doi.org/10.1016/j.edurev.2020.100327

Kunina-Habenicht, O., Maurer, C., Wolf, K., Holzberger, D., Schmidt, M., Dicke, T., . . . Kunter, M. (2020). Der BilWiss-2.0-Test: Ein revidierter Test zur Erfassung des bildungswissenschaftlichen Wissens von (angehenden) Lehrkräften. Diagnostica, 66(2), 80-92. doi:https://doi.org/10.1026/0012-1924/a000238

Kunter, M., Kunina-Habenicht, O., Holzberger, D., Leutner, D., Maurer, C., Seidel, T., & Wolf, K. (2020). Putting educational knowledge of prospective teachers to the test. Further development and validation of the BilWiss test. In O. Zlatkin-Troitschanskaia, H. A. Pant, M. Toepper, & C. Lautenbach (Eds.), Student learning in German Higher Education. Innovative measurement approaches and research results (pp. 9-28). Wiesbaden: Springer VS.

Seidel, T. (2020). Kommentar zum Themenblock „Angebots-Nutzungs-Modelle als Rahmung“: Quo vadis deutsche Unterrichtsforschung? Modellierung von Angebot und Nutzung im Unterricht. Zeitschrift für Pädagogik, 66. Beiheft, 95-101. 

Seidel, T., Knogler, M., Schneeweiss, A., Diery, A., Mazziotti, C., & Hetmanek, A. (2020). Aktuelle wissenschaftliche Evidenz zum Unterricht im digitalen Zeitalter: Was kann sie leisten und wie gelangt sie in die Lehrerbildung? bak - Bildung 4.0 - Digitalisierung im Kontext der Lehrerbildung. Kaiserslautern.

Seidel, T., Knogler, M., Schneeweiss, A., Diery, A., Mazziotti, C., & Hetmanek, A. (2020). Auf dem Weg zu einer evidenzbasierten Lehrerbildung - Meilensteine und aktuelle Entwicklungen im Clearing House Unterricht. In Bundesministerium für Bildung und Forschung (Ed.), Profilbildung im Lehramtsstudium (pp. 84-94). Berlin: Bundesministerium für Bildung und Forschung (BMBF).

Seidel, T., Schnitzler, K., Kosel, C., Stürmer, K., & Holzberger, D. (2020). Student Characteristics in the Eyes of Teachers: Differences Between Novice and Expert Teachers in Judgment Accuracy, Observed Behavioral Cues, and Gaze. Educational Psychology Review. doi:10.1007/s10648-020-09532-2

Weil, M., Gröschner, A., Schindler, A.-K., Böheim, R., Hauk, D., & Seidel, T. (Eds.). (2020). Dialogische Gesprächsführung im Unterricht: Interventionsansatz, Instrumente und Videokodierungen. Münster: Waxmann Verlag GmbH.

Weil, M., Seidel, T., Schindler, A.-K., & Gröschner, A. (2020). Opening 'windows' for teachers to change classroom discourse. Learning Culture and Social Interaction, 26. doi:10.1016/j.lcsi.2020.100425