Awards and Prizes

 

PRIZE FOR TEACHER EDUCATION

The professional training of teachers is a key challenge for nearly all TUM departments. The TUM School of Education awards the annual “Prize for Teacher Training” to lecturers who show exceptional skill and commitment in the development and delivery of audience-appropriate learning experiences. 

Outstanding teacher education

In recognition of outstanding achievement in academic teaching and development, the TUM School of Education awards the Certificate of Honour for Outstanding Teacher Education on the Faculty Day
Laureate Date
Prof. Dr. Norbert Hanik February 27, 2020
OStD Elfriede Moser February 21, 2019
Prof. Dr. Dr. Jürgen Richter-Gebert February 8, 2018
StRin Antje Eder February 16, 2017
Prof. Dr. Gerd Fischer February 5, 2016
Dr. phil. nat. Raimund Marx February 13, 2015

 

BEST THESIS AWARD

Students in all study programs are required to write a thesis. This provides an opportunity for them to prove in particular their ability to research, critique and independently process information. The prize for the  “Best Thesis” at TUM School of Education is awarded once a year at the "Tag der Fakultät".

Best Theses 2020

Award winner
Study of program
Titel of Thesis
Benjamin Stöger Master of Education - Naturwissenschaftliche Bildung Auswirkung von externen Repräsentationen auf die mathematische Modellierungskompetenz im chemischen Fachkontext
Matthias Winkler Master of Education - Berufliche Bildung Handlungsorienterter Unterricht - Konzipierung, durchfürhung und Evaluation einer Unterrichtssequenz mit Robotino im Ausbildungsberuf Fluggerätelektroniker/-in

Best Theses 2019

Award winner
Study of program
Titel of Thesis
Christoph Hille Master of Education Naturwissenschaftliche Bildung Lehramt an Gymnasien Mathematik, Chemie Parametrization of an Implicit Solvation Model for Non-Aqueous Solvents
Mirja Hagenbach Master of Education Berufliche Bildung Gesundheits- und Pflegewissenschaft, Unterrichtsfach Chemie Untersuchung der Wirksamkeit einer fächerübergreifenden Unterrichtskonzeption auf die Motivation von Schülerinnen und Schülern im Chemieunterricht in der beruflichen Fachoberschule
Nicolas Berberich Master Wissenschafts- und Technikphilosophie Philosophie der technologischen Bildung Bildungsideen für das Zeitalter von komplexen intelligenten Systemen

Best Theses 2018

Award winner
Study of program
Titel of Thesis
Pauline Böttcher-Graf
Master Naturwissenschaftliche Bildung (Lehramt an Gymnasien)
Selbsteinschätzung von Grundschullehrkräften/-studierenden in Bezug auf naturwissenschaftlichen Unterricht
Regina Altmann-Weihmayr Master Naturwissenschaftliche Bildung (Lehramt an Gymnasien) Feedback in der Montessori-Pädagogik Eine empirische Analyse in der Freiarbeit

Best Theses 2017

Award winner
Study program
Titel of Thesis
Kristina Schick Master of Education: Research on Teaching and Learning Developement of a Video-based Test Instrument to Measure Communication Competence of (Pre-Service) Teachers in Parten-Teacher Conversations
Riccardo Böheim Master Naturwissenschaftliche Bildung: Erziehungswissenschaften Förderung von Lesestrategien im naturwissenschaftlichen Unterricht
Bernhard Metzl Master of Education Berufliche Bildung: Elektrotechnik, Informationstechnik und Physik Handlungsorientierter Unterricht: Konzipierung, Durchführung und Evaluation einer Unterrichtssequenz zum Einsatz von Frequenzumichtern

Best Theses 2016

Award winner
Study of program
Titel of Thesis
Leopold Stempfl Master Naturwissenschaftliche Bildung: Biologie und Chemie Analyse der Interaktion der Transkriptionsfaktoren AtHB6 und AtHB16 mit PP2Cs, sowie deren Bindung an unterschiedliche cis-Elemente
Daniela Konsek (geb. Echinger) Master Naturwissenschaftliche Bildung: Biologie und Chemie Förderung der professionellen Unterichtswahrnehmung von Lehramtsstudierendern

Best Theses 2015

Award winner
Study of program
Titel of Thesis
Sarah Ottinger Master Naturwissenschaftliche Bildung: Mathematik/ Physik Professionelle Unterrichtswahrnehmung von Mathematiklehrkräften
Sarah Reinhold Master of Research on Teaching and Learning Relationships between Support, Motivation and Transfer; A Metha-Analytic Structural Equation Model
Klaus Madl Master Berufliche Bildung Entwicklung, Implementierung und Evualtuation eines handlungsorientierten Unterrichtskonzepts: "SPS-Programmierung einer Pick und Place Einheit mit elektrischen Linearantrieb"