Foto von Katharina Geldreich

Katharina Geldreich, M.A.

Postadresse

Postal:
Arcisstr. 21
80333 München

Dienstort

Professur für Didaktik der Informatik (Prof. Michaeli)

Work:
Marsstr. 20-22(2907)/IV
80335 München

Background

Katharina Geldreich has been a researcher at the Chair of Computer Science Education since February 2016. Her work initially encompassed the development and implementation of new CS course concepts for primary and lower secondary school. Since 2018 she has been working on the research project "AlgoKids - Algorithmen für Kinder", in which a total of 40 teachers from all over Bavaria are trained in algorithmics and programming and accompanied in their first attempts at teaching.

Katharina Geldreich studied primary school education at the University of Education Freiburg (2008-2013). Subsequently, she completed the cross-university master's program "Media in Education" (2013-2015) at the  University of Education Freiburg and the University of Applied Sciences Offenburg. A traineeship in web project management at the Goethe-Institut headquarters took her to Munich in 2015.

 

Research interests

  • Computer Science for children
  • Contents and methods for programming courses in primary schools
  • Contents and methods for teacher education in the context of computer science in primary schools

Publications

Best, A., Brämer, M., Frederking, V., Geldreich, K., Goetz, I., Herper, H., Humbert, L., Kortenkamp, U., Krauthausen, G., Ladel, S. & Schulte, C. (to appear). Informatische Bildung in der Grundschule und Zentren für Digitale Bildung. Positionspapier. LOG IN Heft Nr. 197/198 (2021).

Graßl, I., Geldreich, K. & Fraser, G. (2021). Data-driven Analysis of Gender Differences and Similarities in Scratch Programs. 16th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '21). doi: 10.1145/3481312.3481345.

Best, A., Fricke, M. & Geldreich, K. (2021). Zentrale Webseite zur Übersicht von Projekten zur Informatik im Primarbereich. In: Informatik – Bildung von Lehrkräften in allen Phasen (INFOS 2021). Bonn: Köllen. p. 315, doi: 10.18420/infos2021_w285

Boesch, P., Geldreich, K. & Glatz, L.-A. (2021). Lehrerband starkeSeiten 7 Informatik. Handreichungen für den Unterricht. Ernst Klett Verlag, Stuttgart.

Boesch, P., Geldreich, K. & Glatz, L.-A. (2021). starkeSeiten 7 Informatik (Schülerbuch, zugelassen in Bayern als Unterrichtswerk für den Lehrplan Plus an Mittelschulen). Ernst Klett Verlag, Stuttgart.

Geldreich, K. (2021). Kleine Coder. Projekt AlgoKids: So gelingt Programmieren in der Grundschule. c't magazin für computertechnik, Heft 16.

Körber, N., Geldreich, K., Stahlbauer, A. & Fraser, G. (2021). Finding Anomalies in Scratch Assignments. 43rd International Conference on Software Engineering: Software Engineering Education and Training (ICSE-SEET). doi: 10.1109/ICSE-SEET52601.2021.00027.

Talbot, M., Geldreich, K., Sommer, J. & Hubwieser, P. (2020). Re-Use of Programming Patterns or Problem Solving? Representation of Scratch Programs by TGraphs to support Static Code Analysis. 15th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '20). DOI: doi.org/10.1145/3421590.3421604.

Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2020). Programming in Primary Schools: Teaching on the Edge of formal and non-formal Learning.In: Giannakos M. (eds) Non-Formal and Informal Science Learning in the ICT Era. Lecture Notes in Educational Technology. Springer, Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-15-6747-6_6

Boesch, P., Geldreich, K. & Glatz, L.-A. (2020). Lehrerband starkeSeiten 5/6 InformatikHandreichungen für den Unterricht. Ernst Klett Verlag, Stuttgart.

Boesch, P., Geldreich, K. & Glatz, L.-A. (2020). starkeSeiten 5/6 Informatik (Schülerbuch, zugelassen in Bayern als Unterrichtswerk für den Lehrplan Plus an Mittelschulen). Ernst Klett Verlag, Stuttgart.

Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2020). Implementierung einer Unterrichtssequenz zu Algorithmen und Programmierung in der Grundschule. Eine qualitative Interviewstudie mit Grundschullehrkräften. In: Thumel, M., Kammerl, R. & Irion, T, (Eds.), Digitale Bildung im Grundschulalter. Grundsatzfragen zum Primat des Pädagogischen, kopaed.

Geldreich, K. (2019). Programmieren in der Grundschule – aber wie? In: SCHULWELT NRW – Zeitschrift für Lehrerinnen, Lehrer und Schulleitungen in NRW, 1. Jg, 12/2019. S. 6-8. ISSN 2626-823X.

Geldreich, K., Simon, A. & Starke, E. (2019). Which Perceptions Do Primary School Children Have about Programming? In: Proceedings of the 14th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '19), pp. 1-7. DOI: doi.org/10.1145/3361721.3361728.

Simon, A., Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2019). How to Transform Programming Processes to Graphical Visualizations. In: Proceedings of the 14th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '19), pp. 48-56. DOI: doi.org/10.1145/3361721.3361723.

Geldreich, K., Talbot, M. & Hubwieser, P. (2019). Aufgabe ist nicht gleich Aufgabe – vielfältige Aufgabentypen bewusst in Scratch einsetzen. In: Informatik für alle (INFOS 2019). Bonn: Köllen, pp. 181-190.

Geldreich, K., Simon, A. & Hubwieser, P. (2019). A Design-Based Research Approach for introducing Algorithmics and Programming to Bavarian Primary Schools: Theoretical Foundation and Didactic Implementation. MedienPädagogik: Zeitschrift für Theorie Und Praxis Der Medienbildung 33 (Februar), 53-75. doi.org/10.21240/mpaed/33/2019.02.15.X.

Geldreich, K., Talbot, M. & Hubwieser, P. (2018). Off to new shores: Preparing Primary School Teachers for Teaching Algorithmics and Programming. In Proceedings of the 13th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '18), pp. 139-144. DOI: doi.org/10.1145/3265757.3265783

Funke, A. & Geldreich, K. (2017). Measurement and Visualization of Programming Processes of Primary School Students in Scratch. In Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '17), Erik Barendsen and Peter Hubwieser (Eds.). ACM, pp. 101-102. DOI: doi.org/10.1145/3137065.3137086

Funke, A. & Geldreich, K. (2017). Gender Differences in Scratch Programs of Primary School Children. In Proceedings of the 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education (WiPSCE '17), Erik Barendsen and Peter Hubwieser (Eds.). ACM, pp. 57-64. DOI: doi.org/10.1145/3137065.3137067

Geldreich, K., Funke, A. &, Hubwieser, P. (2017). Willkommen im Programmierzirkus - Ein Programmierkurs für Grundschulen. In: Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt (INFOS 2017). Bonn: Köllen, pp. 327-334.

Funke, A., Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2017). Analysis of Scratch Projects of an Introductory Programming Course for Primary School Students. In Proceedings of the IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON '17), IEEE Press, pp. 1233-1240

Funke, A., Geldreich, K. & Hubwieser, P. (2016). Primary School Teachers' Opinions About Early Computer Science Education. In Proceedings of the 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research (Koli Calling '16), ACM, pp. 135-139

Geldreich, K., Funke, A. & Hubwieser, P. (2016). A Programming Circus for Primary Schools. In Proceedings of the 9th International Conference on Informatics in Schools: Situation, Evolution, and Perspectives (ISSEP 2016), pp. 46-47

Talks and Workshops

  • Für Informatik begeistern - vom Kindesalter bis zum Abitur (Workshop, INFORMATIK 2021 - 51. Jahrestagung der Gesellschaft für Informatik, 1.10.2021)
  • Programmieren in der Grundschule. Konzepte und Erfahrungen aus Unterricht und Lehrkräftefortbildung (Talk, Universität Hamburg, 27.9.2021)
  • Zentrale Webseite zur Übersicht von Projekten zur Informatik im Primarbereich (Workshop, INFOS 2021 - 19. GI-Fachtagung Informatik und Schule, Online, 8.09.2021)
  • Programmieren in der Grundschule. Konzepte und Erfahrungen aus Unterricht und Lehrkräftefortbildung (Talk, Pädagogische Hochschule Ludwigsburg, 23.6.2021)
  • Programmieren in der Mittelschule (Webinar, Staatliches Schulamt Nürnberg, 24.2.2021)
  • Informatik in der Mittelschule (Webinar, Ernst-Klett-Verlag, 25.1.2021)
  • Informatik in der Mittelschule – wie und wo anfangen? (Webinar, Ernst-Klett-Verlag, 6.5.2020)
  • Problemlösen und Modellieren einmal anders: Programmieren in der Grundschule (Workshop, LLL: Lehrer Lernen  von Lehrern", Zentrum Mathematik der TU München, 3.3.2020)
  • How to Transform Programming Processes to Graphical Visualizations (Scientific Talk, 14th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, Glasgow, 24.10.2019)
  • Which Perceptions Do Primary School Children Have about Programming? (Scientific Talk, 14th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, Glasgow, 23.10.2019)
  • Alorithmik und Programmierung in der Grundschule (Talk, Johann-Peter-Wagner-Schule, Obertheres, 6.2.2019)
  • Algorithmen für Kinder – ein Projekt an bayerischen Grundschulen (Talk, 2. Symposium Informatisches Lernen zum Verstehen der digitalen Medienwelt, Wuppertal, 1.2.2019)
  • AlgoKids – Algorithmen für Kinder: Fachdidaktik (Talk and Workshop, Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen, Dezember 2018)
  • AlgoKids – Programmierung und Algorithmik (Workshop, Fachtag Digitale Bildung, Mühldorf am Inn, 14.11.2018)
  • Programmierzirkus – Programmierung und Algorithmik in der Grundschule (Workshop, Jahrestagung des Oberbayerischen Seminars, Feldkirchen-Westerham, 27./28.11.2018)
  • Off to new shores: Preparing Primary School Teachers for Teaching Algorithmics and Programming (Scientific Talk, 13th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, Potsdam, 5.10.2018)
  • Programmieren im Unterricht der Mittelschule mit Scratch (Talk and Workshop, Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen, September 2018)
  • AlgoKids – Algorithmen für Kinder: Fachwissenschaft (Talk and Workshop, Akademie für Lehrerfortbildung und Personalführung, Dillingen, Mai/Juni 2018)
  • Willkommen im Programmierzirkus – Ein Programmierkurs für Grundschulen (Workshop, INFOS 2017 - Informatische Bildung zum Verstehen und Gestalten der digitalen Welt, Oldenburg, 13.09.2017)
  • Gender Differences in Scratch Programs of Primary School Children (Scientific Talk, 12th Workshop on Primary and Secondary Computing Education, Nijmegen, 09.11.2017)
  • Programmierzirkus – Ein Programmierkurs für Kinder (Workshop, MINT-Tag für Lehramtsanwärter des oberbayerischen Seminars am Schülerforschungszentrum Berchtesgadener Land, 13. Juli 2017)
  • Primary School Teachers' Opinions About Early Computer Science Education (Scientific Talk, 16th Koli Calling International Conference on Computing Education Research, Koli. 26.11.2016)

Teaching

  • Vorlesung - Didaktik der Informatik 2 (SoSe 2021)
  • Hauptseminar - Didaktik der Informatik (WiSe 2019/20, WiSe 2020/21)
  • Hauptseminar - Informatik in der Unterrichtspraxis (WiSe 2020/21, SoSe 2021)
  • Proseminar - Softwaretechnik für Lehramtskandidaten (SoSe 2020, SoSe 2021)
  • Didaktisches und pädagogisches Training für Tutoren (WiSe 2016/17)

 

Advised theses

  • MEd:Untersuchung von Lernfortschritten und Lernbarrieren in Programmierkursen für Grundschulkinder, 2020
  • BSc: Design and Implementation of a GReQL Query Editor for T-Graphs of Scratch Programs, 2020
  • BEd: Welche Vorstellungen haben Grundschulkinder vom Programmieren, 2019
  • BSc: Strukturelle Analyse von Programmen einer visuellen Programmiersprache, 2019
  • BEd: Analyse der Fragen von Grundschulkindern während eines Programmierkurses, 2017
  • BEd: Fachliche und didaktische Analyse der Fragen von Grundschulkindern während eines Programmierkurses, 2017
  • BEd: Didaktische Auswertung von Informatik-Kursen am Schülerforschungszentrum Berchtesgaden, 2017
  • BEd: Analyse von Feedback bei einem Programmierkurs für Grundschulkinder, 2016